5 matvarer som gjør deg smartere

Blåbær

Blåbær har en fantastisk effekt på hjernen din, uavhengig av din alder. Kanskje du er student og vil ha en boost for å øke konsentrasjonen. Eller kanskje du eldes og vil senke risikoen for degenererende sykdommer som for eksempel Alzheimer. Er du en gravid kvinne, som vil gi babyen din den beste starten i livmoren?

 

Blåbær inneholder et flavonoid som heter Enos, som øker blodgjennomstrømningen og gir mer oksygen til hjernen. Flere studier har vist at flavonoider reduserer hjernens aldring. I en nylig studie ble deltakere mellom 65 og 77 år gitt blåbærjuice i konsentrert form. Resultatene viste en signifikant økning i minne, blodgjennomstrømning og hjerneaktivitet hos testpersonene som fikk konsentratet sammenglignet med de som fikk placeboen.

 

 

Enumettet fett er utrolig sunt. Det er kjent for å senke det dårlige kolesterolet LDL og samtidig øker det din andel av det gode kolesterolet HDL. Har du for høyt blodtrykk i kombinasjon med dårlig kolesterol, så innsnevres blodårene og gjennomstrømningen begrenses. Dette kan gjøre deg sliten og i verste fall kan du ende opp med hjerneslag eller et massivt hjerteinfarkt. Avocado består av 75% enumettet fett. Samtidig gir avocado deg en solid dose med kalium, Vitamin K og folat. Disse tre næringsstoffene reduserer også herding av blodårer.

Enumettet fett hjelper også til med produksjon av acetylkolin. Acetylkolin styrer nevrotransmittere. Alle de små kontaktpunktene som sender signaler gjennom hjernen og rundt i kroppen overføres med nettopp acetylkolin.

Avokado inneholder også tyrosin. Dette er en forløper til dopamin som gir deg lystfølelse og  motivasjon. Så avocado gir deg altså “Godfølelsen”.

 

Avokados

Enumettet fett er utrolig sunt. Det er kjent for å senke det dårlige kolesterolet LDL og samtidig øker det din andel av det gode kolesterolet HDL. Har du for høyt blodtrykk i kombinasjon med dårlig kolesterol, så innsnevres blodårene og gjennomstrømningen begrenses. Dette kan gjøre deg sliten og i verste fall kan du ende opp med hjerneslag eller et massivt hjerteinfarkt. Avocado består av 75% enumettet fett. Samtidig gir avocado deg en solid dose med kalium, Vitamin K og folat. Disse tre næringsstoffene reduserer også herding av blodårer.

Enumettet fett hjelper også til med produksjon av acetylkolin. Acetylkolin styrer nevrotransmittere. Alle de små kontaktpunktene som sender signaler gjennom hjernen og rundt i kroppen overføres med nettopp acetylkolin.

 

Avokado inneholder også tyrosin. Dette er en forløper til dopamin som gir deg lystfølelse og  motivasjon. Så avocado gir deg altså “Godfølelsen”. acetylcholine.

 

Grønn Te

Kinesiske munker har drukket grønn te i tusenvis av år. Dette hjelper dem å holde seg konsentrerte og fokuserte gjennom lange meditasjonsøkter. I vår moderne tid har vi fått det vitenskapelige beviset på plass for at grønn te er noe av det sunneste du kan drikke. Beviset heter L-theanine. Effekten av dette stoffet er avslappende. Det stimulerer hjernens alfa-hjernebølger og gjør at du slapper av uten å bli døsig. Koffein har også en stimulerende effekt. Det øker konsentrasjonsevnen din drastisk (og det visste du kanskje). Imidlertid er koffein sånn at den sender ned igjen like fort som du kom opp. Med L-theanine (teens koffein), så fungerer det anderledes. Her slippes koffeinen langsommere i kroppen, slik at du unngår kraftig opptur (og nedtur). Etter ca 5 timer har kroppen fått sitt maksimale nivå av koffein og så reduseres nivået langsomt deretter.

 

Ved Nathan S Klines institutt for psykologisk forskning ble 16 deltakere bedt om å drikke en av fire drikker; 1 ) Rent vann, 2) vann med 100 mg l-theanin, 3) vann med 60 mg koffein og 4 )vann med 100 mg l-theanin og 60 mg koffein. Deltakerne ble testet på årvåkenhet og oppmerksomhet i tre timer etter inntak. De som drakk både l-theanin og koffein hadde dramatisk bedre testresultater.

 

Rødbeter

Jeg har testet resultater av rødbeter selv og må si jeg er overrasket. Jeg kunne virkelig føle at energinivået mitt økte. Det føles som om jeg har drukket 5-6 kopper kaffe uten å bli sur i magen. Jeg føler meg alltid veldig klar i hodet etter å ha inntatt rødbeter og konsentrasjon jobbing går mye lettere. Jeg må også innrømme at jeg tror mine tale-evner øker med denne rotfrukten.

 

Dette kan nok forklares med at rødbeter inneholder mye nitrater. Nitrater omdannes til nitro-oksigen og åpner blodårene, slik at blodet transporterer mer oksygen til hjerne og andre steder i kroppen. Effekten er soleklart positiv.

 

Av denne grunn må jeg si at rødbeter kombineres godt med trening. Når jeg tar min daglige sykkeltur hjem, kan jeg virkelig føle forskjellen på pusten, når jeg når toppen av bakken. Det er mye lettere med rødbeter innabords. . Rødbetjuice har blitt veldig populært etter at en paralympic utøver sa at hans hemmelige våpen var en shot  med rødbete juice før konkurranse.

"I immediately noticed a significant improvement in my performance from the first time I tried the Beet shot."

Omega 3

Omega 3 er en fettsyre som finnes i hampfrø, chiafrø og fet fisk. Med en gang omega 3 fortæres blir det omdannet til EPA og DHA, som begge er viktige for at hjernen fungerer skikkelig. Disse fettsyrene er gjør nytten ii cellemembranen i hjernecellene våre. De holder cellene sterke og sunne mens de hjelper kommunikasjon mellom dem.

Omega 3-fettsyrer brukes til og med som en behandling av barn som lider av ADHA-syndrom. En studie fra 2005 Funnet en kraftig økning i skoleprestasjoner hos barn med læringsproblemer. .

Flere studier med gravid kvinne viser fiskeolje omega 3 tilskudd har en positiv effekt på barnets mentale evner i tidlig barndom.

 

Lukk meny