Vitamin A

De 2 vanligste typene av vitamin A er retinol, som man finner i mange kjøttprodukter, og betakaroten som er fra plantebaserte produkter. Retinol blir tatt opp av kroppen i sin egen form, mens beta karoten blir transformert til retinol først før kroppen kan ta det opp. Vitamin A er fettoppløselig og kroppen vil oppbevare det i leveren inntil det transporteres til der det trengs.

Øyehelse

Vitamin A har mange fordeler for øynene våre. For det første spiller de en viktig rolle i å redusere makuladegenerasjon, som er en aldersrelatert sykdom som begynner med sløret syn i øyets midtpunkt og kan resultere i fullstendig blindhet.

Vitamin A «smører» øynene og forhindrer uttørking.

Vitamin A er også en viktig del av rhodopsin-molekylet. Dette molekylet aktiveres etter lys skinner på retina, og det sender et signal til hjernen, noe som resulterer i at du faktisk ser.

Hudens helse

Vitamin A hjelper med kroppsproduksjon av kollagen.

Kollagen hjelper med å

  bremse hudens aldringsprosess
  redusere utviklingen av kviser
  bevare en frisk hudfarge.
  holde håret ditt silkeaktig og mykt.

Vitamin A er også et anti-oksidant mot frie radikaler. Hvilket betyr at det ikke bare hjelper deg å holde huden sunn, men faktisk også forsinke alle tegn til aldring i hele kroppen.

Vitamin A er også nødvendig for gjenvekst av huden (sårheling). Det danner glykoproteiner som er en kombinasjon av sukker og protein. Glykoproteiner hjelper cellene til å binde seg sammen og danner myke vev.

Det er viktig å være samvittighetsfull i kostholdet

Immunforsvaret

Vitamin A er en kraftig antioksidant som hjelper immunsystemet og jager vekk frie radikaler som kommer inn i kroppen, og faktisk dreper de før de kan forårsake skade.

Frie radikaler kan forårsake alt fra forkjølelse eller influensa til mer alvorlige sykdommer som kreft og autoimmune sykdommer.

Vitamin A er viktig for et velfungerende immunsystem. Immunsystemet fungerer på et høyere nivå når kroppen er fylt opp med nok A-vitaminer. Dette skjer fordi det regulerer immunresponser som er avgjørende for behandling av sykdommer.

En studie i London har vist at et enkelt supplement av vitamin A kan redusere barnedødeligheten med 25% i 2. og 3. utviklingsland.

Det ser ut til at vårt moderne levesett har en akselerert frekvens av pasienter med mat-allergi. Dette skyldes en rekke årsaker, inkludert sukkerinntak og treningsrutiner. Men matallergier utløses når imunnforsvaret overreagerer på bestemte matvarer og forårsaker betennelse med påfølgende bivirkninger.

Heldigvis har vitamin A vist seg å redusere alvorlighetsgraden eller eliminere helt allergi symptomene hos noen pasienter. Vitamin A reduserer kroppens overreaksjon på næringsmidlene.

Bekjemper kreft

Forskning har vist at vitamin A er effektiv til å bekjempe mange forskjellige kreftformer, inkludert lunge, prostata, bryst, eggstokk, blære, munn og hudkreft. Dette kan ses før tegn på kreft har begynt. De dreper de frie radikalene i kroppen før kreft utvikles. Vitamin A kan også brukes i forbindelse med andre kreftbehandlinger etter at kreft faktisk har blitt diagnostisert.

Det er kjent at vitamin A spiller en viktig rolle i celleutvikling og differensiering, og hindrer cellemutasjoner tidlig.

Vitaminmangel

Vitamin A-mangel er et svært vanlig problem over hele verden. Faktisk i halvparten av alle land. Dette kan føre til et stort spekter av problemer.

Det kan føre til fortykkelse av hornhinnen og til slutt til blindhet. Huden kan også påvirkes på en lignende måte, og forårsaker uttørking og skjelldannelse. Sårheling og hudcellevekst er også påvirket.

Vitamin A gjør at immunsystemet kan fungere som det skal. Det lukker dørene for sykdom og infeksjon.

Hvor mye A-vitamin trenger jeg?

Den anbefalte daglige dosen (RDA) i henhold til de nordiske ernæringsanbefalinger er 900mcg for menn og 700mcg for kvinner av preformert retinol.

Ærnæringsmessig er dette enkelt. Vi trenger bare å være sikker på å spise nok frukt og grønnsaker. Følg retningslinjene for nasjonale retningslinjer på minst 5 om dagen. Mange land har 7 om dagen!

Vitamin A lagres i leveren og i våre fettceller. Kroppen kan benytte seg av Vitamin A i flere dager/uker etter inntak.

"Kost-tilskudd kan gi overdosering og kan være meget farlig."

Spis dine fem om dagen

Man finner Vitamin A i høye doser i gulrøtter, søtpotet, spinat og andre grønnsaker.

Du bør alltid prøve å inta dine vitaminer og mineraler gjennom mat og ikke mat-tilskudd.

Gjennom å spise et stort utvalg av forskjellige grønnsaker, vil du være i stand til å gi kroppen din en tilstrekkelig dose av vitamin A.

Å ta kosttilskudd kan bli farlig. Man bør ikke overdose på vitamin A.

Tar du for mye vitamin A kan det gi dødelige skader.

Du trenger ikke bekymre deg for overdose såfremt du ikke tar for mye Tran eller piller med A-vitamin.

Alt i alt

Effekten vitamin A har på kroppen vår er enorm. Og det er svært lett å få i seg tilstrekkelig mengde. Det er bare å inkludere gulrøtter og grønne grønnsaker noen dager i uken, så har du mer enn nok.

Leve lengre? Se yngre ut? Bekjempe infeksjoner? Senker risikoen for kreft?

Ja takk

Siste ord fra The Smoothie Factory

Kjenner du noen som ikke får i seg nok frukt og grønt? Studier har vist at så mye som 85% av nordmenn ikke får i seg nok grønnsaker. Kunne du tipset dem om The Smoothie Factory? Vi elsker smoothies, fordi du får i deg så mange verdifulle næringsstoffer på en enkel og deilig måte. Nyt en Smoothie fra the Smoothie Factory og nyt god helse på kjøpet!

Arrangement

Ha oss på gjestelisten. Vi skaper den rette stemningen. Vi er morsomme og energiske. Det samme gjelder smoothiene vi leverer.

Catering

Vi leverer smoothies til Catering og gjennom lunsjordninger til bedrifter. Vi leverer til bedrifter i Oslo.

Hjem

Hvem er vi og hva gjør vi?
Finn det ut her

Lukk meny